زیستگاه مدرن

نوشته های زیستگاه مدرن

تعریف ارزیابی استراتژیک زیست محیطی

تعریف ارزیابی استراتژیک زیست محیطی

( Strategic Environmental Assessment ) یا همان ( SEA ):

یک فرایند سیستماتیک است که برای ارزیابی پتانسیل تأثیرات زیست محیطی سیاست‌ها، برنامه‌ها، برنامه‌های زمانبندی شده و استراتژی‌های پیشنهاد شده در مراحل قبل از اجرای آن‌ها انجام می‌شود.


هدفSEA ، یکپارچه سازی ارزیابی مسائل زیست‌محیطی با تصمیم‌گیری و اطمینان از اینکه عوامل زیست‌محیطی در کنار عوامل اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته‌اند، می باشد.

از جمله فعالیت‌هایی که در فرآیند SEA انجام می‌شود، می‌توان به شناسایی پتانسیل تأثیرات زیست‌محیطی، تحلیل جایگزین‌ها، توسعه تدابیر کاهش تأثیر و جذب عاملان مرتبط اشاره کرد.

این فرایند معمولاً در سطح استراتژیک انجام می‌شود، به این معنی که به جای پروژه‌ها و فعالیت‌های فردی، بر روی برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های جمعی بلندمدت تمرکز دارد.

استفاده ازSEA برای اطمینان از اینکه فعالیت‌های توسعه‌ای از لحاظ زیست‌محیطی پایدار هستند و تأثیرات منفی پتانسیلی شناسایی و پیشگیری می‌شود. در بسیاری از کشورها، برای برخی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و برنامه‌های زمانبندی شده، الزام قانونی دارد.

با انجامSEA، می‌توان به دو هدف اصلی دست یافت:

  1. یکپارچه سازی ارزیابی مسائل زیست‌محیطی با تصمیم‌گیری: این رویکرد سیستمی با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی، به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا گزینه‌های مختلف را بررسی کنند و تصمیماتی را بگیرند که علاوه بر ارضای نیازهای اقتصادی و اجتماعی، به حفاظت از محیط زیست هم می‌پردازد.
  2. پایداری زیست‌محیطی: هدف دیگر ارزیابی استراتژیک زیست محیطی، اطمینان از این است که فعالیت‌های توسعه‌ای از لحاظ زیست‌محیطی پایدار هستند و تأثیرات منفی پتانسیلی شناسایی و پیشگیری می‌شود. با اجرای SEA، ارزیابی تأثیرات محیطی در مراحل زمانی بسیار زودتر از شروع پروژه انجام می‌شود و این امر به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری برای حفاظت از محیط زیست بگیرند و از آسیب به آن جلوگیری کنند.

به طور خلاصه، هدف اصلی ارزیابی استراتژیک زیست محیطی، یکپارچه سازی مسائل زیست محیطی با تصمیم‌گیری و اطمینان از اینکه فعالیت‌های توسعه‌ای از لحاظ زیست‌محیطی پایدار هستند و تأثیرات منفی پتانسیلی شناسایی و پیشگیری می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: از اینکه بجای تقلب و کپی کردن دانش دیگران در سایت خود، از دانش شخصی خودتان استفاده میکنید بسیار خرسندیم.